مخبر در صورت موافقت رهبری وظایف رئیس‌جمهور را انجام می‌دهد جلسه فوق‌العاده هیئت دولت در پی شهادت رییس جمهور + بیانیه واکنش‌های جهانی به شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه رئیسی در آخرین دیدارش با مردم چه گفت؟ + فیلم پیام تسلیت مقامات و شخصیت‌ها برای شهادت رئیس جمهور و هیات همراه رهبر اکثریت سنای آمریکا: شواهدى از خرابکارى در سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران نیست ترور سردار رادان تکذیب شد فرمانده سپاه عاشورا: سرنوشت بالگرد و مسافران آن را نمی‌توان تایید کرد اولین فیلم از نمای دوربین‌های هوایی از لاشه بالگرد رئیس جمهور کولیوند: آثاری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نشده است + فیلم محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد + عکس و فیلم چین: آماده ارائه هرگونه کمک به ایران هستیم منطقه طویل که پهپاد ترکیه شناسایی کرده کجاست؟ + جزئیات حمله پهپادی مقاومت عراق به اهداف حیاتی در بندر ایلات (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | جهان نگرانِ ایران واکنش رئیس مجلس ترکیه به سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور تیم‌های اعزامی باید تا الان به مختصات اعلامی پهپاد ترکیه‌ای رسیده باشند اطلاعیه شماره ۵ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر مختصات محل دقیق سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور مشخص شد + فیلم و عکس
سرخط خبرها

قانون جدید انتخابات بر شفافیت و پاسخگویی تأکید دارد

  • کد خبر: ۱۸۱۷۴۱
  • ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
قانون جدید انتخابات بر شفافیت و پاسخگویی تأکید دارد
یک عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: قانون جدید انتخابات بر «شفافیت» و «پاسخگویی» تأکید دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، خیرالله پروین در سلسله نشست‌های مباحث دانش پارلمانی که روز دوشنبه (۶ شهریور ۱۴۰۲) با عنوان «قانون جدید انتخابات و تاثیر آن بر مشارکت و شفافیت» در محل نمایشگاه هفته دولت توسط معاونت پارلمانی برگزار شد، اظهار داشت: ناچار هستیم به فراخور زمان و با توجه به شرایط و اقتضائات جدیدی که برای کشور به وجود می‌آید، به اصلاح قوانین بپردازیم. از این رو قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اصلاح شد. البته ایشان اشاره داشتند بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵ انتظار بود اصلاح قانون انتخابات زودتر اتفاق می‌افتاد.

وی با بیان اینکه اصلاحات خوبی در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به وجود آمده است، گفت: افزایش اعتماد عمومی موجب افزایش مشارکت مردم خواهد شد و در این رابطه دو عنصر «شفافیت» و «پاسخگویی» بسیار موثر هستند.

این استاد دانشگاه تهران افزود: در قانون جدید انتخابات مجلس تلاش شده تا به این دو عنصر توجه شود و در نتیجه شاهد افزایش اعتماد عمومی و مشارکت مردم در انتخابات باشیم.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر اینکه باید در انتخابات‌ها حقوق مردم و داوطلبان حفظ شود، عنوان کرد: مرحله «پیش ثبت‌نام» در راستای حقوق مردم و داوطلبان پیش‌بینی شده است. بر اساس قانون جدید متقاضیان می‌توانند به نتایج استعلام‌ها اعتراض کنند. نهاد‌ها نیز ملزم به پاسخگویی هستند و اگر پاسخ ندهند، مجازات برای آن‌ها تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی صلاحیت‌ها نیز طبق قانون باید براساس اسناد و ادله انجام شود. براساس شنیده‌ها و گفته‌ها نمی‌توان به بررسی صلاحیت‌ها پرداخت و برای تایید یا عدم تایید باید اسناد و ادله کافی وجود داشته باشد.

پروین با بیان این‌که در قانون جدید برای اولین بار دو حق برای داوطلبان به طور ویژه در نظر گرفته شده است، گفت: حق شنیدن توضیحات و بررسی دلایل و مدارک داوطلب و حق دانستن دلایل عدم تایید صلاحیت به صورت کتبی از جمله ویژگی‌های قانون جدید (اصلاح قانون انتخابات مجلس) است.

این عضو شورای نگهبان در پایان بیان داشت: حق برابری نامزد‌ها از فرصت‌های تبلیغاتی و ساماندهی و نظم‌دهی به ستاد‌های حقیقی و مجازی از وجوه قابل توجه قانون جدید است. البته این موضوعات در قانون آمده و اجرای آن بستگی به عملکرد مجریان و آگاهی عموم مردم دارد و همه باید مطیع قانون باشند.

این نشست در نمایشگاه روایت خدمت که از چهارم تا هفتم شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست، برگزار شد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->